Over een jaar of vijf vormen de Millennials het grootste deel van de werkende populatie van ons land. Dus dit is wel zo’n beetje het moment voor organisaties om zich serieus af te vragen hoe ze aantrekkelijk kunnen zijn en blijven voor Millennials. Want dat dit niet altijd het geval is, blijkt onder meer uit de vele jonge ondernemers die zelf succesvolle bedrijven opzetten.

Belangrijke rol voor werkgevers
Een van hen is Jip Samhoud, eigenaar van &samhoud media en intoconnection.com. In zijn artikel “Generatiekloof groeit voor Millennials” in het Financieele Dagblad van 26 april jl. stelt hij dat “mede-ondernemers en directeuren moeten inzien dat ze anders met mijn generatie moeten omgaan op de arbeidsmarkt, want een hoog loon is al lang niet meer wat onze generatie motiveert.” Samhoud haalt een onderzoek van The Intelligence Group aan. Hieruit zou blijken dat 64% van zijn generatie aangeeft de wereld beter te willen maken met hun baan. Samhoud: “Hier ligt dus voor werkgevers een belangrijke rol om zich duidelijk op dit vlak te profileren en te laten zien wat hun impact op de wereld is.”

Het Millennial-principe van zinvol bijdragen
Hiermee verwoordt Samhoud een belangrijk principe van Millennials: het principe van zinvol bijdragen, oftewel Contribute. Zij zelf streven betekenisvol werk na en vinden het nogal wezenlijk dat de organisatie waarvoor zij werken ook een positieve impact op de samenleving heeft. Een duidelijk voorbeeld hiervan is Jesse Klaver, leider van Groen Links en met 29 jaar de jongste fractievoorzitter ooit. Een Vandaag interviewde hem in het kader van de Algemene Beschouwingen. In dat interview zegt Klaver: “Toen ik een jaar of 16 of 17 was, dacht ik, de politiek is wat ik wil. Ik moet via de politiek gaan proberen mijn idealen verwezenlijken.”

Ambitie en kwaliteit
En hij is niet de enige. Toen ik me eenmaal bewust was van dit principe, zag ik het steeds vaker naar voren komen, in gesprekken met jongeren, in artikelen in de krant. Neem nu Thomas van Linge. Het AD wijdde op 1 september dit jaar een artikel aan hem onder de kop “Thomas (19) zit IS op de hielen voor de BBC”. Thomas heeft zijn vwo-diploma op zak en besloot een tussenjaar te nemen. Al tijdens zijn examenjaar stelde hij actuele kaarten samen van het front tegen IS in onder meer Syrië. Via YouTube leerde hij zichzelf Arabisch om lokale bronnen te kunnen raadplegen. De kaarten zijn zo goed dat documentairemakers uit het buitenland erop af komen en de BBC een contract met hem sloot. Thomas “hoopt dat zijn kaarten ertoe bijdragen dat het Westen ‘goeie partijen’ […] meer steun op de grond geeft.” De ambitie en kwaliteit spatten ervan af.

Gelegenheid geven
Passen deze Millennials in de welbekende kaders? Nou, niet echt. En gelukkig maar. Want hun drive en talenten hebben organisaties hard nodig willen zij succesvol blijven in een wereld die straks grotendeels uit Millennials (of nog jonger bestaat). Zijn alle Millennials zo uitgesproken? Vast niet en dat hoeft ook niet. Het punt is dat deze generatie – net als eerdere generaties – iets nieuws komt brengen. Wat het precies is, weet ik ook niet. Dus laten we vooral met hen in gesprek gaan en hun de gelegenheid geven hun talenten te ontplooien. En te benutten.