Structurele stress is geen pretje en kan heel vervelende gevolgen hebben. Maar hoe doe je dat, stress voorkomen? Ik geef je drie tips uit eigen ervaring die zorgen voor rust. Want rust heeft een positief effect heeft op zowel je lichaam als je geest, waardoor je beter in staat bent om alle ballen hoog te houden. Tenminste… de ballen die jij hoog wilt houden.

1. Heb je haast, ga dan zitten

Deze raad las ik in een coachingkalender. Het is zo eenvoudig. Rennen van het een naar het ander lijkt te helpen, maar feitelijk ben je nergens met je aandacht bij. Er sluipen makkelijk fouten in wat je doet, je vergeet iets belangrijks en… je geniet niet van wat je hebt gedaan. Juist als je de neiging hebt om snel snel snel zaken af te werken, kun je beter even gaan zitten en hergroeperen in je hoofd. Hoe kijk je terug op wat je hebt gedaan en wat wil je straks, na je kop koffie of thee, als eerste doen? Je denkt dat je geen tijd hebt, maar juist door kort te pauzeren, creëer je ruimte.

2. Respecteer je eigen ritme

Ben je een ochtend- of avondmens? Kun je je lang concentreren of heb je juist veelvuldig kleine pauzes nodig? We zitten in een maatschappij die voortdurend en lang achtereen onze aandacht opeist, maar dat is niet natuurlijk. Als jij weet op welke uren van de dag en met welke frequentie qua minibreaks jij het beste functioneert, en dat als fundament neemt voor je werkzaamheden, dan heb je meer plezier in wat je doet en presteer je beter. Dus als jij na een drukke ochtend eerst even stoom wilt afblazen, wilt sporten, lezen of wat je ook maar leuk vindt om te doen, doe dat. Daarna heb je veel meer energie voor je volgende taak. Respecteer je eigen ritme zo goed als je kunt.

3. Zorg voor overzicht, tools en bevoegdheden

Heb je teveel op je bord liggen, zorg dan eerst voor overzicht: wat staat je te doen, per wanneer. Maak voor jezelf inzichtelijk wie en wat je daarvoor nodig hebt. En… wat vaak een valkuil is op het werk: regel dat je ook de juiste bevoegdheden hebt om een klus te klaren, liefst voordat je afspreekt dat je de klus op je neemt. Want wel ergens verantwoordelijkheid voor dragen zonder dat je de middelen en macht hebt om dat te kunnen doen, is een snelweg naar stress.
Tot slot: wees duidelijk over wat je kunt doen en wat niet. Manage de verwachtingen en creëer ruimte voor jezelf. Je hoeft niet op het scherpst van de snede te plannen. Zo blijft er ook ruimte voor leuke, onverwachte kansen.