Organisaties in allerlei branches azen op hoogopgeleide Millennials, zich onbewust van de innovatieparadox van werken met Millennials. De vergrijzing is een van de oorzaken; de noodzaak tot innovatie een andere. Met het binnenhalen van frisse, goedopgeleide afgestudeerden willen organisaties twee vliegen in één klap slaan. En dat streven is natuurlijk lovenswaardig en verstandig. Het is nog een hele kunst om hen te vinden, want de personeelstekorten zijn groot en zeker als je een specialistische organisatie bent die bijzondere kennis vereist, liggen de kandidaten niet voor het oprapen.

Wat ik als coach vaak meekrijg uit de verhalen van de professionals die bij me komen is dat de intenties goed zijn, maar dat het aan de inbedding en uitwerking schort. En dit hangt nauw samen met de bestaande cultuur binnen organisaties. De centrale gedachte lijkt te zijn: “Als ik jonge, slimme mensen met een frisse blik aan me bindt, dan gaat het wel lukken”.

Zo werkt het niet.

Ongetwijfeld gebeuren er wat leuke dingen, worden processen verbeterd, nieuwe kansen in beeld gebracht. Maar dan… na een jaar of zo zijn de nieuwe frisse medewerkers –  als ze niet zijn vertrokken – opgenomen in de organisatie en hebben ze zich de mores eigengemaakt. En zo verwatert de innovatiekracht. Je zou bijna zeggen dat er sprake is van een schijnbare tegenstelling, omdat innovatie stimuleren door jonge mensen aan te trekken niet lijkt te werken.

Maar om welke paradox gaat het echt?

We zien er twee. In onze huidige maatschappij:

  1. willen we super vernieuwend zijn, maar zien we innovatie als luxe;
  2. willen we succesvol worden, maar zijn we niet inschikkelijk genoeg om van de Millennials te leren.

Jammer, want je hoeft maar even rond te wandelen in de digitale wereld en je vindt innovatieve bedrijfjes en uitvindingen te over. Swapfiets is zo’n bedrijf. Daar lukt het wel. Wat maakt het verschil?

Elke organisatie is per definitie gebaat bij eenduidige processen, duidelijke verhoudingen en beproefde werkwijzen. Kan het statischer? Toch kun je ook dan innovatief zijn, zolang je als organisatie de juiste mindset hebt. Een organisatie die grondig naar zichzelf blijft kijken, de eigen assumpties bevraagt en haar DNA durft aan te passen, heeft zo’n mindset. Innovatie raakt iedereen en elk aspect en dat moet je durven aangaan. Je moet er tijd voor nemen en geld voor vrijmaken. Innovatiekracht breidt zich niet als een olievlek door de organisatie uit, alleen maar doordat er opeens een paar jonge gasten rondlopen.

Het fundament is een cultuur van innovatie.

Dit gaat dus niet over processen en inrichting, maar over de beschaving van een organisatie. Er zijn drie ingrediënten die een innovatiecultuur mogelijk maken.

  1. Autonomie: vertrouwen en een speelveld om in te experimenteren.
  2. Tijd: na één dag trainen zie je nog geen sixpack, waarom zou je na één dag ‘innoveren’ wel resultaat verwachten?
  3. Faaltolerantie: zonder fouten geen innovatie.

En laten nu precies deze drie ingrediënten aantrekkelijk zijn voor de Millennials!

Een paar praktische tips ter uitwerking:

  • ga eerst na of innovatie wel past bij de organisatiewaarden en -cultuur;
  • wees open en eerlijk over de pijnpunten binnen de organisatie;
  • bekijk opnieuw de WHY van de organisatie, waartoe bestaan jullie ook alweer;
  • bereid je organisatie mentaal voor op mogelijke veranderingen naar aanleiding van de feedback van de nieuwe collega’s;
  • maak een serieus budget vrij voor verandering;
  • regel van tevoren draagvlak bij sleutelfunctionarissen en eindverantwoordelijken;
  • geef tijd voor persoonlijke ontwikkeling en vrije verkenning van de organisatie;
  • zorg voor een gevarieerd opleidingsplan met voldoende ruimte voor toepassing van het geleerde;
  • zet een mentor en een externe coach in die op wekelijkse basis tijd mogen besteden aan de begeleiding;
  • ontvang de feedback die de nieuwe collega’s uit verwondering over je organisatie met je delen;
  • stel een start-up-achtige groep samen uit alle lagen van de organisatie om met ideeën aan de slag te gaan;
  • geef die groep budget en bevoegdheden;
  • maak van innovatie een avontuur en vier zowel de mislukkingen als successen.

Je kunt eenvoudig beginnen. Vraag gewoon eens aan je veelbelovende nieuwe collega “Wat zie je dat beter kan en wat hebben wij samen daarvoor nodig?” en acteer erop.

 


Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Ramila Khafaji Zadeh, Innovator en ChangeMaker.

Eerdere artikelen

Voor presentaties en verkenningen kunt u mailen naar info@millennialcoach.nl.

Benieuwd naar de ervaring met Manny als coach? Lees hier de reviews.